Матеріали та публікації

                                                     До проекту дроби

Учні звітували про свої здобутки  за напрямками: «Історики», Дослідники», «Журналісти», «Лірики».  Так, «Історики» нам розповіли про  виникнення і походження звичайних дробів, «Пошуковці» повинні знайти були   інформацію, де люди в житті зустрічаються із поняттям «дріб», «Журналісти», це та група, якій треба було дізнатися, де використовують дроби у професійній діяльності, і нарещті, «Лірики»  збирали цікавий матеріал про звичайні дроби .     Кросворди, цікаві задачі, ігри, вірші та казки про дроби -  супроводжували нас цілий урок. 



Заключним акордом стали слова:
 Україна,
Є на світі ти —
Малесенька частиночка народу,
Один з 44 мільйонів ти,
Та більш значущого, напевно, не знайти,
Як дивовижна велич цього дробу.
 Тож будьмо завжди значимими. І нехай з нами вічно живе неповторна, довершена краса і сила математики.

Тема.               Дроби навколо нас
Мета проекту. Викликати в учнів інтерес до математики як науки. Розвивати пізнавальні інтереси, активність, творчі                                                                   здібності, логічне мислення, ініціативність, самостійність, прагнення до самовдосконалення. Формувати в учнів інтерес до складання і розв’язування задач;навички роботи в групах. Виховувати працьовитість, організованість, самостійність.
Обладнання. Пректор,презентація
 Очікуваний результат: Глибоке засвоєння навчального матеріалу з теми; формування навичок роботи в групі, роботи з додатковими джерелами.
Тип проекту: груповий, середньо тривалий, інформаційний.                         
 Рекомендації до уроку.
1.Заздалегідь пропоную учням сформувати творчі групи, які працюватимуть у різних напрямках:
Група - «Мандрівники в минуле » - досліджують історію виникнення і походження дробів.
Група – «Пошуковці» - шукають інформацію де люди в житті зустрічаються із поняттям « дріб ».
Група – «Журналісти» - Де використовують дроби у професійній діяльності і в повсякденному житті?   
Група - « Лірики » - збирають цікавий матеріал про звичайні дроби .                               
Хід уроку
І.Організаційна частина.
Роботи в нас дуже багато і тому пропоную:
- не просто слухати, а чути,
-        не просто дивитись, а бачити,
-        не просто відповідати, а міркувати,
-        дружно і плідно працювати.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
·        Сьогодні у нас звітний урок за проектом «Дроби навколо нас». Про свої здобутки звітуватимуть наші учні, які працювали напрямками «Дослідники», «Пошуковці», «Журналісти» « Лірики». Вони збирали відомості і складали задачі про дроби.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та визначення провідної проблеми.
·         Отже сьогодні на уроці ми будемо мислити, творити, думати. Відгадайте загадку.
Дає здоров’я  - спорт
Вагу – солодкий торт
Мед – працьовиті бджоли
Знання глибокі - ….(школа)
- Діти,
- Молодці, ви гарно справилися з завданням. Я думаю так само вправно ви справилися із завданням нашого проекту, адже вам необхідно було знайти цікаву інформацію про дроби, а також скласти задачі з використанням дробів.

ІV. Звіт груп.
 - Перша група « Мандрівники в минуле» - досліджували історію виникнення дробів в математиці

1 учень. Історія виникнення дробів бере свій початок  ще з ранньої стадії розвитку людини.
   Коли мисливці після полювання ділили між собою здобич, то нерідко доводилося стикатися з дробним діленням. Ім доводилося ділити 2 тварини на 3 мисливців. Ось і отримував кожний 2/3 здобичі.
    Крім цього, у стародавніх людей вже починали з'являтися потреби перерахування довжини, ширини площі і т.д. А так як результат вимірювання не завжди був цілим числом, то почали  з'являтися дробні числа.

2 учень. Якщо говорити про римлян, то вони   користувалися одиницею "ас", яка одночасно була і грошовою одиницею, і одиницею виміру. "Ас" римляни ділили на 12 рівних частин, і з цих 12 частин і складались всі дроби. Звідси і назва - римські дроби (дроби, у яких знаменник завжди дорівнює 12).
        У єгиптян були основні, або одиничні дроби. Чисельник таких дробів завжди дорівнює одиниці.

3 учень.    Запис дробів за допомогою чисельника і знаменника з’явився у Стародавній Греції. Проте греки знаменник записували зверху, а чисельник – знизу. Дроби у звичайному для нас вигляді вперше стали записувати індуси близько 1500 років тому,але вони не писали риску дробу між чисельником знаменником. Риска дробу увійшла в обіг лише близько 300 років тому. Першими європейським ученим, який став використовувати і поширювати сучасний запис дробів,був італійський купець і мандрівник Фібоначчі (Леонардо Пізанський). Спочатку європейські математики оперували тільки зі звичайними дробами. Повноцінна теорія звичайний дробів і дій ними склалося в XVI столітті, завдяки італійському ученому Нінкало Тарталья і німецькому математику Клавісу. Український термін дріб, як і його аналоги в інших мовах, походить від лат.ḟṛḁḉṫṷṛḁ , який, у свою чергу, є перекладом арабського терміна з тим же значенням - роздробляти.

- Молодці,  мандрівники в минуле, ваш звіт дійсно цікавий і пізнавальний.
- Сьогодні ми прослухаємо звіт «Пошуковців», які складали цікаву інформацію, де можна зустрітися із поняттям «дріб» у житті.

Звіт групи «Пошуковці»
1учень. Ми довго шукали інформацію де люди в житті зустрічаються із поняттям «дріб» і ось, що ми знайшли.
·        Вибивати дріб зубами – стукотіти зубами ( від холоду, переляку)
·        Дріб в танці.  (Гуцулка, аркан та інші)
·        Барабанна дріб — часто повторювані, короткі, переривчасті звуки, що виникають від ударів по барабану або чомусь подібному.
2 учень.
·        На кораблях команда «дріб!» означає припинення вогню.
·        Дріб збройовий, шріт — дрібні, звичайно свинцеві, металеві кульки для стрільби. Найчастіше дробом стріляють з мисливської гладкоствольної зброї.
Молодці, «Пошуковці», ваша інформація цікава.

Фізкультхвилинка

Фізкультвправи у  пошані
Ми їх дуже любимо
За хвилину відпочинем
І писати будемо
Встаньте, діти, усміхніться
Рідній школі уклоніться!
За щасливий день вчорашній
Ви до сонця потягніться.
Веретеном покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.

Звіт групи «Журналісти»
1 учень. Ми працювали над питанням: Де використовують дроби у професійній діяльності і в повсякденному житті? Насамперед учні починають вивчати дроби з 3 класу.


Із дробами також пов’язано дуже багато професій: пекар, кухар, електрик і ще інші. Також ми зібрали  багато віршів, загадок , казок. Ми пропонуємо вашій увазі декілька з них, а також кілька життєвих задач пов’язаних із дробами, які потребують вашого розв’язання.
Задача 1.
До магазину завезли 360 кг фруктів, 4\9 з них становили апельсини. Скільки апельсинів завезли до магазину.
Задача 2
Пекар-кондитор приготував  860 г крему, 1\5 крему становить лимонна цедра, 1\4 крему становить цукор, а решта вершки. Скільки вершків у кремі?
Задача 3.
Мама дала Марійці 250 грн для покупки ковбаси та сиру.  За ковбасу вона заплатила 2\5 всіх грошей, а за сир 1\5 всіх грошей. Скільки грошей повернула Марійка мамі?
Задача 4.
Електрик проклав 24 м дроту, що становить 2\7 від заданого плану. Скільки потрібно електрику прокласти дроту?

Звіт групи « Лірики »
Наше завдання полягало в тому щоб зібрати цікавий матеріал про звичайні дроби

Людина і дроби тісно пов’язані мід собою.
1/12  маси тіла людини становить кров
½  всієї крові міститься в кровоносних судинах
1/5  у печінці
4/25  у селезінці
1/10  у підшкірних судинах
3/50 л крові виштовхується за одне скорочення серця

2 учень. Земля і дроби.
3/4 – покрито водою
1/4 – суша
1/8 – поверхня Землі на якій можна жити
1/8 -  пустелі, гори, ліси,
3/32 – місця , де можуть жити люди
 1/32 – поля, де вирощують врожай.
Уявіть собі, що яблуко – це наша Земля . Розріжте його на частинки і ви побачите, яка мала частина Землі  придатна для життя  людини.
                      Тож ,бережіть її  !
3 учень
Дроби і музика.
Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот « раз -  і  - два – і – три  - і - …»,  називаємо початок натурального ряду чисел. А такі назви тривалості нот, як «половина, четвертина, восьма, шістнадцята і т.д.»  зображаються  дробами.
    Якщо пісню заспівати,
 треба ноти рахувати.
Якщо нота біла,
То ця нота ціла.
Поділимо ноту цілу
На половинки білі.
У кожній ноті – половині
По дві чорні четвертини.
У кожній четвертинці
Точно дві восьмушки –
По дві чорнушки.
Палички і точки,
на паличках крючечки.

"Дроби"
Математика наука не проста
Ось і дроби учити прийшла пора
Двоповерхові записи мені не зрозумілі
Не кожному під силу їх осягнути
Число над рискою чисельник
Під рискою знаменник
Тяжко дроби додавати
 Треба правила усі знати
Не люблю я дроби вчити
Але у житті треба усе вміти

Велична Дріб
Жила-була Дріб, і було в неї дві слуги - Чисельник та Знаменник. Дріб помикала ними, як могла. «Я - найголовніша, - говорила вона їм. - Що б ви без мене робили?» Особливо вона любила принижувати Знаменник. І чим більше вона його ображала, чим менше ставав знаменник, тим більше Дріб роздувалася у власній величі. І Дріб, треба зізнатися, була не одна така. Деякі люди чомусь теж думають, що чим більше вони принижують інших, тим величніше стають самі. Спочатку Дріб стала такою великою, як стіл, потім як будинок, потім - як земна куля... А коли Знаменник став зовсім непомітний, Дріб взялася за Чисельник. І він теж незабаром перетворився в порошинку, нулик. Отак Дріб через свою велич перетворилася в ніщо.

Загадка
Знаменник із чисельником
Місцями поміняли
І вийшов дріб неправильний.
То з чим ми справу мали?

 «Ні» сказали тому, що ніколи не задумувались на скільки цікавою і корисною може бути математика. На сьогоднішньому уроці ми довели вам скільки цікавого  можна знайти про дроби.
V. Підсумок  уроку.
Гра «Мікрофон»
·        Підведемо підсумки нашої роботи і у цьому мені допоможуть наші журналісти.
·        На сьогоднішньому уроці найбільшим відкриттям для мене було……
·        Мені цікаво дізнатися про…..
·        Після уроку я обов’язково дізнаюсь щось нового про……
А закінчити наш  урок  - проект мені хотілося б з невеличкої притчі:
       Бог зліпив людину з глини, проте в нього залишився невикористаний шматок.
- Що ще зліпити тобі, - запитав Бог.
- Зліпи мені щастя, - попросила людина.
Нічого не відповів Бог і тільки поклав людині в долоню шматок глини, що залишився.
      І протягом  усього свого життя людина використовує цей шматок, розпоряджаються даним  Богом на свій розсуд.   Кожен використовує його по-своєму.
       Деякі люди розпоряджаючись цим кусочком приносять користь людям і пам'ять про них назавжди залишається в історії.

       Пам’ятай, що і на цьому уроці ви маленькими кроками дійшли до своєї великої мрії, мети, використовуючи свій шматочок глини. Бажаю вам усім успіху у ваших починаннях!

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Лекції з теорії математики

Тиждень математики

Завдання 8 клас тести